Technologie en zorg

Onderzoekend werken

Onderzoeksverrichtingen in de praktijk van de mbo-docent

Onderzoeksvragen

Waarom is onderzoekend werken van belang

De interpretatie van onderzoekend werken in het mbo wijkt af van de strikte wetenschappelijke definitie die het doorlopen van de empirische cyclus met methodische grondigheid benadrukt. In de mbo-context ligt de focus meer op praktische relevantie en het verbeteren van de dagelijkse onderwijspraktijk.

Kenmerken van interventies

De interventies die in het onderzoek zijn bestudeerd, hadden verschillende doelen, waaronder:

Aanbevelingen

Het onderzoek doet een aantal aanbevelingen voor mbo-instellingen en de wetenschap:

Rol van het practoraat

Verbinding tussen Onderzoek en Praktijk:

Facilitering van Onderzoek:

Stimulering van een Onderzoekende Cultuur:

Kennisbenutting en Onderwijsverbetering:

Uitdagingen:

Conclusie:

Practoraten kunnen een cruciale rol spelen in het stimuleren en faciliteren van onderzoekend werken binnen mbo-instellingen. Door de verbinding tussen onderzoek en praktijk te versterken, docenten te ondersteunen in hun onderzoekende activiteiten en een onderzoekende cultuur te bevorderen, dragen practoraten bij aan de kwaliteitsverbetering van het onderwijs en de professionalisering van docenten.

Bronnen

Visie van Deltion

De visie van Deltion is dat onderzoekend werken de kwaliteit en actualiteit van het onderwijs versterkt. Dit wordt bereikt door te werken aan vraagstukken uit de onderwijspraktijk en/of het werkveld met als doel het onderwijs duurzaam te verbeteren en te vernieuwen.

Onderzoekend werken binnen Deltion bestaat uit drie elementen:

De organisatie van onderzoek bij Deltion College vindt plaats via het Onderzoeksplatform. Dit platform coördineert, verbindt en initieert onderzoeksinitiatieven binnen Deltion. Het platform bestaat uit trekkers van de inhoudelijke thema's, adviseurs en master opgeleide docenten.

Onderzoek vindt plaats binnen vier themagroepen:

Deltion College streeft naar samenwerking met externe kennispartners, zoals lectoraten, practoraten, universiteiten en bedrijven, om zich zowel inhoudelijk als methodologisch te versterken. De school wil een eigen profiel op onderzoekend werken ontwikkelen dat uniek is voor het MBO.