Technologie en zorg

Responsief onderwijs

De rol van practoraten

Practoraten kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren aan het vergroten van de responsiviteit van MBO-onderwijs. Bron benadrukt de cruciale functie van practoraten binnen een kennisknooppunt. Door een practoraat op te richten, kan een MBO-instelling, in samenwerking met bedrijven en op basis van haar eigen onderzoeksagenda, onderzoeken welke vragen er leven in de regio en hoe die beantwoord kunnen worden.

Practoraten fungeren als een brug tussen de onderzoekswereld en de beroepspraktijk, waardoor kennisdeling tussen onderwijs en het werkveld gestimuleerd wordt. Dit draagt bij aan kwaliteitsverbetering en vernieuwing van het onderwijs, wat essentieel is voor een responsieve onderwijsinstelling.

Binnen een practoraat werken docenten, studenten en professionals uit het bedrijfsleven samen aan innovatieve en technologisch geavanceerde projecten. Door studenten en docenten te betrekken bij het formuleren van de onderzoeksvragen, wordt de relevantie van het onderzoek gewaarborgd. Op deze manier ervaren onderwijsteams direct de voordelen van het onderzoek en ontstaan er verbindingen tussen bedrijven en MBO-opleidingen.

De samenwerking in practoraten draagt bij aan de responsiviteit van het MBO-onderwijs op de volgende manieren:

Bron: De derde leerweg in het mbo: Responsiviteit voor bedrijven en studenten; H. Ritzen, ResearchGate, 2020

De rol van practoraten bij hybride leeromgevingen

Bron: Artikel in Pedagogischestudien.nl