Ronald Kerssies | Jul 1, 2023

Introductie

Voorkennis
  • SCRUM-methodiek, Ervaringen met DevOps,
  • MVC-methodiek, databases, API, git, verschillende front- en backend programmeertalen
Doel
  • het opleveren van (delen) van een applicatie met code die voldoet aan 'best-practices'
  • (samen)werken als een 'beginnend beroepsbeoefenaar'
  • projectmatig en planmatig werken in een SCRUM-team

Taak

De docenten stellen teams van circa vier studenten vast (evt. in overleg met de studenten). Een ontwikkelteam regelt zelf een (externe) casus of krijgt er een toegewezen van de docenten. Als team worden de passende technieken gekozen om het project mee te ontwikkelen met behulp van de SCRUM projectmethodiek. Daarbij gelden de volgende kaders;

Kaders:

  • Een SCRUM-sprint duurt drie weken
  • Een project-team heeft 3 tot 5 studenten
  • Planning & realisatie
    • De userstories en taken voor het project worden gemanaged in een projectmanagement-tool, waarin de voortgang m.b.v. een burn-down inzichtelijk wordt gemaakt.
    • Er moet een realistische planning gehandeerd en worden uitegevoerd, passend bij het bedrijfsleven.
  • Dagelijks wordt er met het team een Daily-standup gehouden (vastgelegd/gedocumenteerd)
  • Technisch
    • De technische uitvoering moet voldoen aan bedrijfstandaarden en best-practices (o.a. het gebruik van frameworks).
    • Alle code en documenten worden in GitHub gearchiveerd met gebruik van branches.
    • Elk teamlid doet dagelijks minimaal één push van al zijn nieuwe code
    • Docenten zijn toegevoegd aan de Git-repository met minimaal stakeholders-rechten
  • De folder "PROJECT-DOCS" bevat een structurele structuur met project-documenten (retro's ed.)
  • Het team houdt aan het einde van elke sprint een product-review (presentatie) voor de klant, docent en/of klas
    • De presentaties worden gearchiveerd in GitHub
    • Verbetervoorstellen en tips worden verzameld en uitgewerkt
  • Het team houdt een restrospective meeting. De bevindingen worden vastgelegd in een Retrospective-document waarin de K.A.L.M. methodiek wordt toegepast.
    • De retrospective documenten worden gearchiveerd in GitHub

✅ Jouw persoonlijke ontwikkelingen wordt vastgesteld op basis van het team-proces en de onderdelen die jij zelf hebt bijgedragen aan het(eind)product.

Geadviseerde leerlijn voor deze opdrachtenset

Mocht je zelf geen idee hebben welk opdracht jij zou kunnen doen. Als jij je wil ontwikkelen in Projectmanagement, SCRUM, samenwerken, ontwerp en/of programmeren dan adviseren wij jou de volgende leerlijn met daarin deze opdracht(en);

  1. Project met SCRUM
    ⏱️ 80 of 2x40 dagen   🔒verplicht
    ‼️Zoek zelf een project van een externe opdrachtgever of kies één van de aanwezige casussen
    💡Tip: probeer alle SCRUM-rollen eens uit
  1. Een Project met SCRUM
    ⏱️ 2x40 of 1x40 dagen   🪽keuze
    ‼️Zoek zelf een project van een externe opdrachtgever of kies één van de aanwezige casussen
    💡Tip: neem alle SCRUM-rollen eens op je
Op te leveren
  • Een uitgewerkt ProjectPlan
  • WireFrames voor de gehele applicatie
  • (optioneel) een ERD van de database
  • Uitwerking van alle UserStories (evt digitaal in SCRUM-tool) in de officiële zin-snede
  • Eigen werkende kwalitatieve code in en GitHub team-repository, passend bij de opgestelde userstoties
  • Notities van alle Daily-standups
  • Een afbeelding van alle sprint Burn-downs
  • Notities van alle tips en adviezen die uit de verschillende ProductReview zijn gekomen
  • Alle Sprint-Retrospective documenten met daarin een uitgewerkte K.A.L.M. methodiek (technisch, communicatie, samenwerking, project-proces)